2. juli 2012

En rød favoritt!

Endelig fikk jeg somla meg til å gjøre denne jakken ferdig! Heklenålene har vært ute av syne en stund, og dermed ble hekla kant og knappehemper satt på vent... I dag ville jeg gjerne bruke den på lillesnuppa som har fått seg røde converse sko, så da var det bare å leite til heklenåla kom til rette:) Jeg jobber dessverre best under press... (les: hekler kanter og fester tråder like før de gis bort eller skal i bruk) Denne jakka strikka jeg første gang for ca 2 år siden (akkurat når heftet kom ut...) til mitt da eneste jentetantebarn. Både jeg og mottakers mamma var veldig fornøyd med jakken, så jeg visste at den kom til å bli gjentatt... Nå har den rykket helt frem til bruk! Kombinasjonen av rette og vrange masker i mønsteret, raglan og innsving eller A-form om du vil, er grunnlaget mitt for å kalle det en favoritt!




Mønsteret er orginalt i mandarin, men jeg har en generell idiosynkrasi (uforklarlig motvilje mot) bomullsstrikking. Derfor er Sandnes mini duett blitt en super innbytter på mine strikketøy som er mer sommer-relaterte. Det kan nok også ha en sammenheng med at sommertemperaturen holder seg nærmere 10 enn 20 tallet, så en ullblanding er absolutt å foretrekke selv nå når det er sommer...;)




Fargen ble litt vanskelig å få rett gjengitt her i disse nattetimer med midnattssolen skinnende på terrassen... Den er ikke postrød, men en dypere rød farge som jeg ikke klarer å få skikkelig frem dessverre... Jeg valgte å ha tre knapper på denne jakken i stede for en, da varmer den litt bedre over brystet, og sitter litt penere på en aktiv liten krabat.




Mønster: Sandnes hefte 1006, tema 5
Garn: Sandnes mini duett (203 g)
Pinnenr: 4,5
Str: 1 år


Som nevnt innledningsvis har jeg strikka denne før, da også med tre knapper og i mini duett. Den har ikke vært blogga før, så da blir den med som et annet fargealternativ og knappeuttrykk til denne oppskrifta her!




12 kommentarer:

  1. Så herlige jakker :)

    Ha en deilig uke :)

    SvarSlett
  2. Kjempe fin jakke :) Likte fargen! Litt sterke farger til barn er herlig.

    SvarSlett
  3. Sååå nydelige jakker!!!
    Den røde der var bare sååå flott! Elsker sterke farger ;)
    --klem--

    SvarSlett
  4. Så nydelig. Liker heller ikke bomull i klær, men bruker det mye til kluter

    SvarSlett
  5. Så fin den ble! Så gøy med sko som matcher. :D Det er noe eget med å strikke småklær. Ekstra gøy! Lenge leve ull! <3

    SvarSlett
  6. Enig med de andre. Utrolig fine jakker. Likte godt det mønsteret! Den røde var knallfin :)

    SvarSlett
  7. Takk for påminnelsen! Jeg så den for lenge siden i grått på en blogg, og kjøpte heftet sporenstreks, men er jakka strikket? Neida!

    Kjempekjempefin i rødt! ooo!

    SvarSlett
  8. Nydelig!! Flott i rødt!!

    SvarSlett
  9. Der var den endelig ja!!! Å den røde ble MINST like fin som den vi har i huset her i samme farge...hihi ;) Kjempekoselig med de hjerteknappene!!!
    Nå kikket jeg nettopp på den grønne her - nydelig!

    Joi

    SvarSlett
  10. Forresten - superkule converse!!!!
    Tipper de faller i smak hos T, hun kommenterer alle som har på seg converse for tiden: "mamma, se, de har sånne kule sko så eg har...!"

    SvarSlett