10. nov. 2013

Returull til gjenbruk

Det har vært mange flotte innlegg om ull i bruk å finne på blogger i det siste. Jeg skulle gjerne hatt en egen ullgarderobe å fortelle om… men det har jeg ikke. Her går det mest i baby og barnestrikk, og det er jo en kjennsgjerning at barna vokser, så ull i bruk er stadig skiftende.

Men, jeg fant et lite bidrag til ull i bruk her, klær som jeg strikka for vel 3 år siden, som har vært i bruk hos andre, og som nå har funnet veien tilbake hit for at lillebror skal få glede av dem!!!




Genseren er strikka etter denne oppskrifta fra Garnstudio i str 6/9 mnd. Jeg strikka 3 sånne gensere etterhverandre - stripestrikk er gøy! Jeg vet at genseren har vært MYE i bruk, derfor ble jeg veldig overraska når jeg fikk den tilbake og den ser "ubrukt" ut. Fabel gav meg en positiv overraskelse her! Altså skikkelig slitesterkt og godt til babytøy, (selv om det er sokkegarn) og den er myk og lett. Knappestolpen gir god plass til et lite hode ved påkledning.




Heldressen er strikka etter oppskrift (modell 11) fra Sandnesgarn i str 6 mnd. Men, denne versjonen har fått raglanermer og enkel halsribb i stede for dobbel. Dressen er godt brukt av 2 barn i over 6 mnd hver. Strikket i Karisma, som jeg ikke har noen langtidsbruk erfaring med og som er et forsåvidt rimelig garnalternativ, må denne også godkjennes til videre bruk. Her har jeg kun fjernet noen nupper, ellers er strukturen godt bevart og fasongen mer eller mindre uendret. 

Tilbakemeldingen fra første bruker er at det er en super dress som varer lenge pga ribb til armer og ben. Da kan den taes i bruk tidlig - og strekkes helt til siste centimeter.




Strikking blir jo løftet frem som et miljøvennlig bidrag i debatten om dagen. Kan brukes leeeenge og med kjærlighet i hver maske blir det kjærlighet i bruk! 

Da kan jeg krysse av to bruksplagg på strikkelista til lillebror. 


7 kommentarer:

  1. Flotte ting begge to. Jeg har også strikket barnegensere i fabel og er godt fornøyd. En annen fordel med sokkegarnsgensere er at de er lette å vaske og dermed lette å bruke.
    Hel dress er supert og blir jo superdupert når den kan brukes ekstra lenge fordi strikkeren har vært så smart å lage ekstra lengde på ermer og ben.

    SvarSlett
  2. Det gleder meg virkelig å se at fine ull-klær går i arv og kan varme mange kropper.
    Jeg fant mange fine ull-plagg på loppemarked da jentene våre var små.

    Dette var et flott innlegg!

    Ha en fin søndagskveld og ei god, ny uke!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Så fine! Like spesielt godt fargevalget på genseren :)

    SvarSlett
  4. Så herlig! Utrolig kjekt at plaggene kan gå i arv og fortsatt se helt nye ut, selv etter så mye bruk:)

    SvarSlett
  5. Flotte plagg begge to! Stilig med flerfarget garn i striper slik :)
    Og jeg blir så glad da jeg leser sånt! Tenk så flott at tøyet kan gå i arv og brukes av mange barn! Og jeg må si jeg er imponert over kvaliteten etter så mye bruk! Hadde ikke trodd at Karisma hadde holdt seg så bra! Men så har plaggene tydeligvis blitt stelt pent med også!

    SvarSlett
  6. Herlig når ting kan gå i arv, for så å få det tilbake og det kan brukes igjen. Kjempefine plagg!

    SvarSlett
  7. Fine uld ting......og skønne farvevalg!

    SvarSlett