1. sep. 2013

Et dansk strikke-puslespill

... pusle, pusle, montere, montere... vanligvis er jeg rask til å gjøre om oppskrifter som skal strikkes i brikker, til å bli bol med ferdig rundstrikka ermer, men i en gravid-tåke-tilstand gikk jeg for å lese oppskrift uten å måtte tenke noe som helst! Da jeg satt med disse brikkene angret jeg en smule...




Motivasjon ble heldigvis fort hentet frem fra snart 2 åringen som ventet veeeeeeldig på jakken. Hun har også vært pådriver underveis ved å komme bærende (lang tråd hengende etter, og mammaen redd for at pinnene detter ut...) på strikketøyet, og ordene "mamma strikke jakken min"

Jubelen var stor da jakken nærmet seg ferdigstilling i kveld. Hun har selv vært med å velge ut knapper og stod ved siden av da de ble sydd i... "Jakke på nå????" Ja, nå kan du ta jakken på (selv om den er ment å være til neste høst, eller den etter der, og dermed en størrelse og to for stor).




Denne modellen er hentet fra boken "Det er ganske vist..." av Anette Danielsen. Hvor alle modellene er inspirert av eventyr av H.C. Andersen. Denne står i kapittel tre: Hva Fatter gør... Det som for meg skiller denne modellen fra en vanlig rillestrikka jakke, er halsfellingen og kragen. Kan ikke forklare hvorfor, men jeg har alltid vært utrolig glad i krager?! Har allerede sett meg ut en flott krage modell til lillebror i "den store guttestrikkeboken" som kom ut denne uken... 





Et øyeblikk lot jeg meg friste til å sette på litt mer nøytrale knapper slik at lillebror også kan bruke jakken uten knappeskift... men med en jente som gjerne vil velge selv, og ikke kan vente med å få bruke jakken får medbestemmelse gå foran anvendelighet (fashion before function you know...) :) Sommerfugler?? Ja takk!!





Hvordan få modellen til å stå i ro?? Aner ikke... så jeg har flydd etter, rundt og rundt på sklia for å få knipset noen bilder. Pappaen prøvde å bistå, uten større hell - ordne selv - klare selv!! (Jenta, ikke pappaen altså...) 

Jeg hadde 4 nøster Royal alpakka fra Dale da jeg starta, og gambla på at det var nok. Akkurat ikke. Da jeg hadde kragen igjen, som jo var poenget med hele strikkesaken, hadde jeg 2 g garn. Resteprosjekt du... Kjøpe et nytt nøste garn for noen riller i kragen?? Det må da være en liten rest et sted? Jeg strikka jo en genser i dette garnet i fjor på denne tiden... Lete, lete, lete, joda i bunnen av en pose med rosa og rødt garn var det jammen en rest igjen. Da ble det heldigvis et lager/restegarn prosjekt likevel! Strikket på pinnenr 3,5 med den nette sum av 206 g garn i str 4 år. 


2 kommentarer:

  1. Imponert over at det ble jakke av alle delene. Hos meg er jeg redd de hadde forblitt deler...
    Også så morsomt at hun er ivrig på strikketøyet ditt da, og gleder seg til det blir ferdig. Må være en stor motivasjon. :)

    SvarSlett
  2. Ikke verst å få de delene der til å bli en jakke! Og en riktig så fin en også! ;) Sommerfuglene kan du bare fjerne når frøkna er ferdig med jakka, og sy på noen andre :)

    SvarSlett